FRÖDINGS FOTO

LIVET PÅ GÅRDEN
Året runt på gårdenNågra mil norr om Sunne i Värmland, bor Peter Nilsson med sin familj på en liten gård alldeles intill sjön Frykens strand. Han driver sitt jordbruk på traditionellt sätt och de tre ardennerhästarna har en central roll i deras liv. Alla maskiner och redskap är av traditionell typ och mycket av arbetet utförs med handkraft. Hästarna används istället för traktorn i så väl arbetet i skogen som när det gäller vårsådd, hökörning eller höstplöjning. Lennart Fröding har under flera års tid följt Peter och hans familj i livet på gården. Något som från början bara skulle bli några bilder, utvecklade sig till en riklig dokumentation av livet tillsammans med hästarna. Vi får följa arbetet i skogen såväl som på gärdena runt gården. Följa med under vårens sysslor, slåttern på sommaren och höstens skörd och potatisupptagning. Följa familjens liv som för de flesta av oss är annorlunda. Följa livet där naturens villkor styr arbetets rytm. Men utvecklingen står inte stilla.

6 maj 2012

Nytt på gården i Stöpafors

Gården i Stöpafors har fått en ny invånare. I slutet av februari hämtade Peter hem Lukas. En 9-årig ardenner i sina bästa år. När jag senast hälsade, på låg Peter på soffan i köket. Han hade fått en ordentlig förkylning. Trots det var han i full fart med att ta hand om veden som skulle kapas och klyvas ute på backen, men nu var han tvungen att vila lite. Efter lite kaffe och nybakta bullar tänkte jag gå ut och ta några bilder på nykomlingen. Peter följde med.
 -Jag tar ut honom ur hagen, det ser bättre ut då. tyckte Peter. De ställer sig strax utanför gräsmattan och det blir bra bilder tycker jag. Lukas är en sån där häst som gärna har öronen bakåt, vill ha koll på vad som händer bakom, och det var inte så många bilder där han ser ut att vara koncentrerad framåt.
 Lukas är en vacker häst. Inte så hög, men bred och kompakt. Ett riktigt kraftpaket. I början var konditionen inte den bästa, men den kommer bra, tycker Peter nu när han börjat köra honom ordentligt.
-Han har rejält med fart, jag har fullt sjå med att hänga med bakom harven, berättar han.
 Lukas har väldigt snälla ögon. Men trots det har han fullt upp med att markera sin plats i hagen. Greta och han kommer än så länge inte så bra överens. Men det går bättre och bättre.
 Den här bilden är rolig, tycker jag. Visst ser det ut som om Peter är ute och "rastar" hästen. Ungefär som en hund. Det färska saftiga gräset var gott för hästen och han ville inte tillbaka till rasthagen.
 -Nu får det va bra. Jag får gå in och lägga mig på kökssoffan igen, tycker Peter. Lukas följer till slut med.
 -Jag går bort och tar några bilder på Petra, säger jag. Jag kommer strax in. Om det nu går att ta nåt på henne för hon brukar vara så nyfiken så hon står alldeles framför mig för att se vad jag vill.
-Det är inte så farligt nu. Hon bryr sig inte om dig, säger Peter.
Första bilden jag tar, är den ovan.Jodå, hon var tvungen att komma och se vad jag ville, precis som vanligt.
Efter att vi klappat och kelat lite, gick hon tillbaka till Princip och det goda höet. Bakom "rumpan"på Petra, står Lukas och tittar på vad som händer, och i bakgrunden står Peter och längtar in till soffan.

Inga kommentarer: