FRÖDINGS FOTO

LIVET PÅ GÅRDEN
Året runt på gårdenNågra mil norr om Sunne i Värmland, bor Peter Nilsson med sin familj på en liten gård alldeles intill sjön Frykens strand. Han driver sitt jordbruk på traditionellt sätt och de tre ardennerhästarna har en central roll i deras liv. Alla maskiner och redskap är av traditionell typ och mycket av arbetet utförs med handkraft. Hästarna används istället för traktorn i så väl arbetet i skogen som när det gäller vårsådd, hökörning eller höstplöjning. Lennart Fröding har under flera års tid följt Peter och hans familj i livet på gården. Något som från början bara skulle bli några bilder, utvecklade sig till en riklig dokumentation av livet tillsammans med hästarna. Vi får följa arbetet i skogen såväl som på gärdena runt gården. Följa med under vårens sysslor, slåttern på sommaren och höstens skörd och potatisupptagning. Följa familjens liv som för de flesta av oss är annorlunda. Följa livet där naturens villkor styr arbetets rytm. Men utvecklingen står inte stilla.

29 jan. 2012

Ovanligt besök på Hammarö
Häromdagen såg jag några fina bilder på en Lappuggla som alldeles nyligen varit fotade ute på Hammarö. På vägen ner mot sydspetsen hade den, för oss ovanliga besökaren, kommit för att söka mat. För några år sedan hade det kommit ett liknande besök. På söndagen hade jag några timmar "över" så jag tog med mig kameran och telet och åkte neråt.
 Man behövde inte fundera var ugglan fanns, för efter vägen stod ett större antal stativ med både kikare och framförallt kameror med stora teleobjektiv, och tillhörande fotografer, uppställda. Och där, vid änden av gärdet, på en stolpe till fårstängslet satt den. Majestätisk, ståtlig, intensivt lyssnande, tittande ner i gräset efter sork.
 Det var bara att sätta upp kameran på stativet och börja fota. Tyst och lätt seglade ugglan fram och tillbaka mellan stolparna på sina stora breda vingar.Lite drygt 15 minuter fick jag se den innan den försvann upp i en tall för att strax efter segla in i skogen. Många stod tåligt kvar och väntade på att den skulle komma fram tillbaka. Jag vänta cirka en timme, sedan blev det lite för kallt i snålblåsten och min tid "över" var slut. Skall göra en tur tillbaka så snart som möjligt och får hoppas att den finns kvar några dagar till.

Inga kommentarer: